U središtu

Tko će i pod kojim uvjetima od sada raditi kao stalni sezonac

01.03.2017 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju zapošljavanja (Narodne novine broj 16/2017, stupa na snagu 2. ožujka 2017.) donesen je po hitnom postupku zbog potrebe da se osigura pravodobna provedba revidiranih mjera aktivne politike zapošljavanja koje će odgovarati potrebama tržišta rada i to mjere stručnog osposobljavanja i stalnog sezonca.

Prema dosadašnjem pravnom uređenju osobe uključene u navedene mjere ostvarivale su pravo na novčanu pomoć za vrijeme stručnog osposobljavanja i za vrijeme produljenog mirovinskog osiguranja. S obzirom na to da su ta prava osobe ostvarivale prema Zakonu o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti (koji Zakon je također izmijenjen istoga dana kada je donesen i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju zapošljavanja), a uvjeti i način uključivanja u navedene mjere bili su propisani važećim Zakonom o poticanju zapošljavanja (Narodne novine, br. 57/12, 120/12), Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju zapošljavanja (u nastavku: novela Zakona) sada cjelovito uređuje navedenu materiju jednim propisom.

Dakle, dosadašnjim režimom pravo na novčanu pomoć osiguranika produljenog mirovinskog osiguranja na temelju ugovora o radu na određeno vrijeme za stalne sezonske poslove (stalni sezonac) bilo je uređeno Zakonom o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti (Narodne novine, br. 80/08, 94/09, 121/10, 25/12, 118/12, 12/13, 153/13). S obzirom na to da se stalni sezonac nije smatrao nezaposlenom osobom u smislu toga Zakona, navedeni institut sada je uredila novela Zakona, isto kao što od sada uređuje i pravo na novčanu pomoć koju ostvaruje stalni sezonac.

Dakle, novelom Zakona uređuje se tko se smatra stalnim sezoncem i pod kojim uvjetima ostvaruje pravo na novčanu pomoć za vrijeme produljenog mirovinskog osiguranja. Uređena je i visina novčane pomoći. Sada se stalnim sezoncem smatra osoba osigurana na produljeno mirovinsko osiguranje na temelju ugovora o radu na određeno vrijeme za stalne sezonske poslove, osoba koja je provela na radu najmanje šest mjeseci kod istog poslodavca u kontinuitetu i koja će kod tog poslodavca raditi najmanje jednu sezonu (prije - tri sezone ubuduće ili je prethodno radila tri sezone, bez obzira na to je li imala produljeno osiguranje).

Što se tiče visine novčane pomoći, način utvrđivanja visine novčane pomoći u Zakonu o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti nije limitirao najviši iznos što je dovodilo do velikog nerazmjera u odnosu na novčanu naknadu za vrijeme nezaposlenosti, koja je limitirana najvišim iznosom i to tako da za prvih 90 dana korištenja ne može biti viša od 70%, a za preostalo vrijeme korištenja ne može biti viša od 35% iznosa prosječne neto plaće isplaćene po zaposlenome u pravnim osobama Republike Hrvatske u prethodnoj godini.

Prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u 2015. godini prosječan iznos novčane pomoći za stalnog sezonca iznosio je 5.565,59 kuna, a u 2016. godini 6.382,59 kuna, dok je prosječan iznos novčane naknade u 2015. godini iznosio 1.817,00 kuna i u 2016. godini 1.917,00 kuna. Iz navedenog je jasno uočljivo da je trošak novčane pomoći za stalnog sezonca neproporcionalno visok, stoga je limitiran odnosno usklađen s iznosom novčane naknade za vrijeme nezaposlenosti.

Ubuduće osnovicu za utvrđivanje visine novčane pomoći za razdoblje od 6 mjeseci produljenog mirovinskog osiguranja čini prosjek bruto plaće ostvaren u tromjesečnom razdoblju koje je prethodilo prestanku radnog odnosa, s tim da novčana pomoć za prvih 90 dana korištenja iznosi 60%, a za preostalo vrijeme korištenja 30% od osnovice. Visina naknade sada je limitirana i zaprvih 90 dana korištenja ne može biti viša od 70%, a za preostalo vrijeme korištenja ne može biti viša od 35% iznosa prosječne neto plaće isplaćene po zaposlenome u pravnim osobama Republike Hrvatske u prethodnoj godini prema posljednjem službeno objavljenom podatku, dok najniži iznos novčane pomoći ne može biti niži od 50% iznosa minimalne plaće, umanjene za doprinose za obvezna osiguranja utvrđene posebnim propisom. Osim toga, novelom Zakona propisani su i razlozi za prestanak prava na navedenu novčanu pomoć (članak 5. Zakona).

Što se prijelaznog režima tiče, zahtjevi za priznavanje prava na novčanu pomoć za vrijeme produljenog mirovinskog osiguranja na temelju ugovora o radu na određeno vrijeme za stalne sezonske poslove, koji su podneseni do dana stupanja na snagu novele Zakona, dovršit će se prema propisima o zapošljavanju koji su bili na snazi u vrijeme podnošenja zahtjeva. S druge strane, "zatečeni stalni sezonci", odnosno korisnici prava na novčanu pomoć za vrijeme produljenog mirovinskog osiguranja na temelju ugovora o radu na određeno vrijeme za stalne sezonske poslove koji su do dana stupanja na snagu novele Zakona ta prava ostvarili prema propisima o zapošljavanju koji su se primjenjivali do toga dana, ta prava ostvaruju u istom opsegu i nakon stupanja na snagu novele Zakona, sve do njihovog prestanka.