U središtu

Izdavanje potvrde školske ustanove o vrsti i trajanju poslova radnika iz rakursa ispunjavanja nužnih uvjeta za ravnatelja školskih ustanova

12.12.2019 Sukladno članku 126. stavku 1. podstavku 3. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama propisan je jedan od nužnih uvjeta koje mora ispunjavati kandidat za ravnatelja školske ustanove, a to je najmanje osam godina radnog iskustva u školskim ili drugim ustanovama u sustavu obrazovanja ili u tijelima državne uprave nadležnim za obrazovanje, od čega najmanje pet godina na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama.

1. Uvod

U postupku izdavanje potvrde škole o vrsti i trajanju poslova radnika, postavlja se pitanje načina dokazne verifikacije radnog iskustva kojeg kandidat nužno mora posjedovati (eventualno, kod jednog poslodavca ili kumulirano kod više njih) prilikom apliciranja na natječajni postupak za ravnatelja u školskoj ustanovi. U kontekstu navedenoga, uz pisanu prijavu na natječaj kandidati su obvezni priložiti u izvorniku ili ovjerenoj preslici sljedeću dokaznu dokumentaciju kojom dokazuju najmanje osam godina radnog iskustva u školskim ili drugim ustanovama u sustavu obrazovanja ili u tijelima državne uprave nadležnim za obrazovanje, od čega najmanje pet godina na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama, a to su:

- dokaz o radnom iskustvu (potvrda ili elektronički zapis HZMO-a) i

- potvrdu osnovne i/ili srednje škole o vrsti i trajanju poslova.

Potvrda ili elektronički zapis HZMO-a (prije radna knjižica) nepobitan je dokaz radnog iskustva ali ne i uvijek potpun. Bitno je ukazati, da dostavom potvrde ili elektroničkog zapisa HZMO-a nije uvijek moguće utvrditi vrstu poslova na kojima je radnik/osoba radio/la unutar školske ustanove (evidentna je samo stručna sprema temeljem koje je radnik zaposlen kod poslodavca - isti je npr. mogao biti zaposlen temeljem SSS u vremenu apsolventskog statusa dok je obavljao poslove neposredno odgojno-obrazovnog rada na nestručnoj zamjeni s učenicima te je tada stekao potrebno radno iskustvo u određenom vremenskom kontinuitetu koje iz potvrde HZMO-a nije vidljivo).

Zaključno, a sve sukladno Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (“Narodne novine“, broj 152/14.) osoba koja je aplicirala na natječajni postupak za ravnatelja školske ustanove morala je ispunjavati najmanje osam godina staža osiguranja u školskim ili drugim ustanovama u sustavu obrazovanja ili u tijelima državne uprave nadležnim za obrazovanje, od čega najmanje pet godina na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama.

Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 68/18.) po prvi puta uvodi se pojam radnog iskustva kojeg kandidat za ravnatelja školske ustanove mora nužno ispunjavati u nepromjenjivom vremenskom okviru kako smo uvodno naveli.  

Bitno je istaknuti da je prijašnji pojam “staž osiguranja“ zamijenjen pojmom “radno iskustvo“. Staž osiguranja je pojam koji se usko veže uz radno iskustvo. Za razliku od toga, radno iskustvo je širi pojam koji obuhvaća sve poslove na kojima je osoba stekla radno iskustvo obavljajući određene poslove, a od toga mora objektivno ispunjavati uvjete stjecanja radnog iskustva od pet godina na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama odnosno osam godina radnog iskustva u školskim ili drugim ustanovama u sustavu obrazovanja ili u tijelima državne uprave nadležnim za obrazovanje.

U staž osiguranja računa se razdoblje provedeno u zaposlenju s punim radnim vremenom prema propisima o radu, odnosno posebnim propisima. Punim radnim vremenom, smatra se i razdoblje koje su sa skraćenim radnim vremenom proveli:

- zaposleni roditelj koji radi s polovicom punoga radnog vremena nakon proteka obveznoga rodiljnoga dopusta, kao i u slučaju rada sa skraćenim radnim vremenom zbog pojačane brige i njege djeteta prema posebnim propisima,

- roditelj djeteta s težim smetnjama u razvoju koji radi s polovicom punoga radnog vremena,

U staž osiguranja računa se i razdoblje provedeno u zaposlenju s nepunim radnim vremenom, u trajanju koje odgovara ukupnom broju sati takva rada ostvarenog za pojedine godine, obračunatih na puno radno vrijeme. Nastavno, pod pojmom radno iskustvo podrazumijevaju se i poslovi koje je osoba radila kao volonter, student (preko studentskog ugovora), kroz postupak stručnog osposobljavanja bez zasnivanja radnog odnosa kao i poslovi koje je osoba obavljala u sklopu određenih projekata na temu obrazovanja.

2. Potvrda osnovne i/ili srednje škole o vrsti i trajanju poslova u smislu dokazne snage stjecanja radnog iskustva odpet godina na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama

U kontekstu aktualne problematike u praksi ukratko ćemo ukazati na pozitivne propise kojima se uređuje obveza, a isti su predstavljaju sadržajne premise za izdavanje potvrde od strane škole o vrsti i trajanju poslova, izdavanja potvrde o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija.

Izdavanje potvrde o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija uređeno je odredbama Zakona o općem upravnom postupku ("Narodne novine", br. 47/09., v. članak 159. toga Zakona).

U smislu članka 159. Zakona o općem upravnom postupku školske ustanove, kao pravne osobe sa javnim ovlastima su tijela koja izdaju potvrde. Potvrdama se smatraju i uvjerenja, izvadci i druge javne isprave o činjenicama o kojima javnopravna tijela vode službenu evidenciju.

Potvrde o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija izdaju se u skladu s podacima iz službene evidencije. Takve su potvrde javne isprave te se izdaju stranci na njezin zahtjev, u pravilu istoga dana kad je stranka zatražila izdavanje potvrde, a najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva za izdavanje, ako propisom kojim je ustanovljena službena evidencija nije drukčije propisano. Potvrda se može izdati i u elektroničkom obliku.

Službenom evidencijom smatra se evidencija koja je ustanovljena na temelju propisa, odnosno općeg akta pravne osobe koja ima javne ovlasti.

Također, Zakonom o radu (“Narodne novine“, broj 93/14., 127/17, 98/19., v. članak 5. toga Zakona) i Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima (“Narodne novine“, broj 73/17.) propisane su dvije vrste evidencija u području rada:

a) osnovne evidencije:
- evidencije o radnicima (opća evidencija – matična knjiga radnika);
- evidencije radnoga vremena

b) posebne evidencije
- evidencije o radnicima koje mu je privremeno ustupilo s njim povezano društvo;
- evidencije o osobama koje se kod poslodavca nalaze na stručnom osposobljavanju za rad bez zasnivanja radnog odnosa;
- evidencije o redovitim studentima koji kod poslodavca rade posredstvom ovlaštenih studentskih centara;
- evidencije o redovitim učenicima koji kod njega rade posredstvom ovlaštenih srednjoškolskih ustanova;
- evidencije o redovnim učenicima ustanova za strukovno obrazovanje koji kod poslodavca pohađaju praktičnu nastavu i vježbe;
- evidencije o osobama koje kod njega obavljaju rad za opće dobro u skladu s općim propisom.

Slijedom navedenoga, školske ustanove dužne su voditi evidenciju radnog vremena za radnike školskih ustanova temeljem Pravilnika o evidenciji radnog vremena za radnike školskih ustanova (“Narodne novine“, broj 144/11. - isti je donesen na temelju članka 99. stavka 5. trenutno važećeg Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama) koji mora sadržavati podatke o radnicima (opći podaci) prema posebnim propisima koje donosi ministar nadležan za rad kao i podatke o radnome vremenu.

Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (“Narodne novine“, broj 68/18.) školska ustanova obvezna je izdati predmetnu potvrdu o vrsti i trajanju poslova (radnog iskustva) radnika nastavno na njihov zahtjev. Postavlja se sljedeće pitanje, a isto predstavlja aktualnu problematiku u praksi prilikom izdavanja potvrda koje ustanove izdaju ukoliko je radnik bio zaposlen u više njih. Koja ustanova, odnosno ustanove, može izdati predmetnu potvrdu koja ima dokaznu snagu stjecanja radnog iskustva odpet godina na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama ukoliko je radnik bio zaposlen/stjecao radno iskustvo u više školskih ustanova?

Pri tome odgovor je sljedeći, svaka pojedina školska ustanova, u kojoj je radnik bio zaposlen temeljem ugovora o radu ili poslova na kojima je osoba radila kao volonter, student (preko studentskog ugovora) kao i poslova koje je ista osoba obavljala u sklopu određenih projekata u kontekstu odgojno-obrazovnih poslova, dužna je izdati pojedinačnu predmetnu potvrdu s obzirom na vremenski kontinuitet zaposlenja.

Ista će se izdati na temelju činjenica o kojima se vodi službena evidencija u svakoj pojedinoj školskoj ustanovi, kako smo već naveli, te će zbirom/dostavom svih kumuliranih izdanih potvrda kandidat dokazivati najmanje pet godina potrebnog radnog iskustva na odgojno-obrazovnim poslovima u školskim ustanovama, odnosno dostavom potvrda drugih ustanova u sustavu obrazovanja ili u tijelima državne uprave nadležnim za obrazovanje isti će dokazivati osam godina potrebnog radnog iskustva. Pritome je važno istaknuti da vremenski kontinuitet u kojem je radnik stjecao potrebno radno iskustvo nije određen/ne računa se kao staž osiguranja za razdoblje provedeno u zaposlenju u trajanju koje odgovara ukupnom broju sati takva rada ostvarenog za pojedine godine, obračunatih na puno radno vrijeme (skraćeno radno vrijeme, nepuno radno vrijeme).

Naprimjer, ukoliko je određena osoba volontirala u školskoj ustanovi u kojoj je stjecala radno iskustvo temeljem ugovora o volontiranju jedan sat dnevno, ista je u periodu dva mjeseca stekla dva mjeseca radnog iskustva u toj ustanovi (staž osiguranja osobe koja bi bila zaposlena u periodu od dva mjeseca temeljem ugovora o radu u nepunom radnom vremenu - jedan sat dnevno - iznosio bi samo nekoliko dana staža osiguranja). Školska ustanova obvezna je evidentirati istu osobu u službenoj evidenciji škole te ukoliko ona podnese školi zahtjev za izdavanjem potvrde o stjecanju radnog iskustva, škola će joj izdati predmetnu potvrdu o vrsti i trajanju poslova za navedeno razdoblje.

Zaključno, kandidat koji ne dostavi predmetnu potvrdu kojom potvrđuje vrstu i trajanje poslova u školskoj ustanovi, naravno uz svu ostalu formalnu natječajnu dokumentaciju, neće zadovoljiti formalne uvjete natječajnog postupka vezano uz imenovanje ravnatelja školske ustanove, odnosno isti će se izuzeti iz istoga te će se njegova prijava odbaciti.

Marin Karin, dipl. iur.