U središtu

Zamke iz Zakona o javnoj nabavi: Produljenje roka za dostavu ponuda – primjeri iz prakse

03.07.2024

Od kada je Zakon o javnoj nabavi (NN 12/16, 114/22; u daljnjem tekstu ZJN 2016) u primjeni, ako je javni naručitelj obvezan produljiti rok za dostavu ponuda u otvorenom postupku javne nabave mora ga produljiti za najmanje deset dana od dana slanja ispravka poziva na nadmetanje. Međutim, potrebno je postaviti prethodno pitanje je li stvarno dovoljno produljiti rok za deset dana ili postoje još neke odredbe koje je potrebno razmatrati prilikom određivanja novog roka za dostavu ponuda?

Da bi se odgovorilo na prethodno pitanje, u nastavku su navedene odredbe iz ZJN 2016 koje javni naručitelj mora uzeti u obzir prilikom određivanja novog roka za dostavu ponuda:

            - sukladno članku 200. stavku 6. ZJN 2016 javni naručitelj može izmijeniti ili dopuniti dokumentaciju o nabavi do isteka roka za dostavu ponuda ili zahtjeva za sudjelovanje,

            - sukladno članku 240. stavku 2. ZJN 2016 javni naručitelj produljuje rok za dostavu razmjerno važnosti dodatne informacije, objašnjenja ili izmjene, a najmanje za deset dana od dana slanja ispravka poziva na nadmetanje,

            - sukladno članku 58. stavku 5. ZJN 2016 svaki rok koji se sastoji od najmanje dva dana mora obuhvaćati dva radna dana,

            - sukladno članku 245. stavku 1. ZJN 2016 obavijesti javne nabave koje su poslane na objavu Uredu za publikacije Europske unije, besplatno se objavljuju u Službenom listu Europske unije najkasnije u roku od pet dana od dana slanja na objavu,

            - sukladno članku 245. stavku 4. ZJN 2016 EOJN RH ili Ured za publikacije Europske unije javnom naručitelju daju potvrdu o zaprimanju obavijesti i o objavi poslanih podataka, navodeći datum slanja i datum objave obavijesti, a koja potvrda predstavlja dokaz iz stavka 3. ovoga članka o objavi,

            - sukladno članku 245. stavku 5. ZJN 2016 obavijesti javne nabave koje su poslane na objavu Uredu za publikacije Europske unije i njihov sadržaj ne smiju se objaviti u EOJN RH prije objave u Službenom listu Europske unije,

            - sukladno članku 245. stavku 6. ZJN 2016 iznimno od stavka 5. ovoga članka, obavijest se može objaviti u EOJN RH ako javni naručitelj nije obaviješten o objavi u roku od 48 sati nakon potvrde primitka obavijesti u skladu sa stavkom 4. ovoga članka,

            - sukladno članku 245. stavku 8. ZJN 2016 obavijesti javne nabave koje se ne šalju na objavu Uredu za publikacije Europske unije i koje su poslane na objavu do 18:00 sati objavljuju se u EOJN RH prvi sljedeći radni dan od dana slanja na objavu,

            - sukladno članku 58. stavku 2. ZJN 2016 pojam „radni dan” znači sve dane osim državnog blagdana, subote i nedjelje,

            - sukladno članku 406. stavku 1. točki 2. ZJN 2016 žalba se izjavljuje u roku od deset dana od dana objave obavijesti o ispravku, u odnosu na sadržaj ispravka,

            - sukladno članku 406. stavku 1. točki 3. ZJN 2016 žalba se izjavljuje u roku od deset dana od dana objave izmjene dokumentacije o nabavi, u odnosu na sadržaj izmjene dokumentacije,

            - sukladno članku 57. stavku 2. ZJN 2016 kada se rok počinje računati od trenutka nastupa događaja ili poduzimanja radnje, sat odnosno dan u kojemu je nastupio događaj ili je poduzeta radnja ne uračunava se u taj rok, već se početak roka računa od prvoga sljedećeg sata, odnosno dana,

            - sukladno članku 58. stavku 1. ZJN 2016 državni blagdani, subote i nedjelje ne utječu na početak i tijek roka, osim ako su izrijekom izuzeti ili su rokovi izraženi u radnim danima,

            - sukladno članku 58. stavku 3. ZJN 2016. ako posljednji dan roka pada na državni blagdan, subotu ili nedjelju, rok istječe protekom posljednjeg sata sljedećeg radnog dana.

U tablici u nastavku prikazani su postupci iz prakse u kojima prilikom određivanja novog roka za dostavu ponuda nisu u obzir uzete sve prethodno navedene odrede ZJN 2016.

Tablica 1: Prikaz rokova za žalbu u odnosu na rok za dostavu ponuda u postupcima u kojima je objavljen ispravak poziva na nadmetanje

Kako je to prikazano u prethodnoj tablici, u navedenim postupcima javne nabave otvaranje ponuda izvršeno je prije nego li su istekli svi rokovi za žalbu. U svim promatranim postupcima objavljenim u „starom EOJN-u” otvaranje ponuda izvršeno je prije isteka roka za žalbu na sadržaj ispravka poziva na nadmetanje dok je samo u postupku pod rednim brojem 3. otvaranje ponuda izvršeno posljednjeg dana roka za žalbu na sadržaj izmjene dokumentacije. U postupku pod rednim brojem 3. otvaranje je izvršeno zadnjeg dana roka za žalbu na sadržaj izmjene dokumentacije o nabavi budući da je 10. dan roka za žalbu pao na nedjelju, u kojem slučaju rok za žalbu istječe protekom posljednjeg sata sljedećeg radnog dana. S druge strane, u svim promatranim postupcima objavljenim u „novom EOJN-u” otvaranje ponuda izvršeno je prije isteka roka za žalbu na sadržaj ispravka poziva na nadmetanje, ali i prije isteka roka za žalbu na sadržaj izmjene dokumentacije o nabavi, dok je u postupku pod rednim brojem 10. otvaranje izvršeno posljednjeg dana za izjavljivanje žalbe. Iako je u postupku pod rednim brojem 10. javni naručitelj produljio rok za dostavu ponuda za punih 13 dana, nije uzeo u obzir da 10. dan roka za žalbu pada na državni blagdan u kojem slučaju rok za žalbu istječe protekom posljednjeg sata sljedećeg radnog dana.

Kao što je to prikazano u prethodnoj tablici u postupcima javne nabave otvaranje ponuda i na starom EOJN-u i na novom EOJN-u izvršeno je prije isteka roka za žalbu na sadržaj ispravka poziva na nadmetanje ukoliko je javni naručitelj produljio rok za dostavu ponuda za minimalan rok od 10 dana. Otvaranje ponuda u postupcima javne nabave objavljenim na starom EOJN-u ukoliko je javni naručitelj produljio rok za dostavu ponuda za minimalan rok od 10 dana izvršeno je u pravilu nakon isteka roka za žalbu na izmjenu dokumentacije o nabavi osim u slučaju kada je 10. dan roka za žalbu pao na državni blagdan, subotu ili nedjelju. Nasuprot tome, u postupcima objavljenim na novom EOJN-u ukoliko javni naručitelj produlji rok za dostavu ponuda za minimalan rok od 10 dana, otvaranje ponuda izvršeno je uvijek prije isteka roka za izjavljivanje žalbe na izmjenu dokumentacije o nabavi. Za razliku od starog EOJN-a u kojem su izmjene dokumentacije o nabavi objavljene istog dana kada su one stavljene na EOJN, na novom EOJN-u izmjene dokumentacije o nabavi ne objavljuju se istog dana, već se one objavljuju danom objave ispravka poziva na nadmetanje. Dakle, razlika između „starog” i „novog” EOJN-a je u tome što se u starom EOJN-u izmjena dokumentacije objavila danom kad je stavljena na stari EOJN, dok je na novom EOJN-u izmjena dokumentacije o nabavi objavljena naknadno i to danom objave obavijesti o ispravku poziva na nadmetanje.

U svim prethodno navedenim postupcima javne nabave, neovisno radi li se o objavi na starom ili novom EOJN-u, nakon otvaranja ponuda bilo je moguće izjaviti žalbu (neovisno o tome da li se radi o žalbi na ispravak poziva na nadmetanje ili o žalbi na sadržaj izmjene dokumentacije o nabavi). Stoga se može zaključiti da produljenjem roka za dostavu ponuda za minimalnih 10 dana javni naručitelji preuzimaju rizik da ukoliko se izjavi žalba na ispravak obavijesti poziva na nadmetanje i/ili izmjenu dokumentacije o nabavi i žalbeni navodi se usvoje, DKOM bi bio primoran poništiti postupak javne nabave, budući da nakon otvaranja ponuda sukladno članku 200. stavku 6. ZJN 2016 javni naručitelj ne može izmijeniti ili dopuniti dokumentaciju o nabavi odnosno ispraviti zatečenu nezakonitost.

Dakle, iako je člankom 240. stavkom 2. ZJN 2016 propisano da se rok za dostavu ponuda mora produljiti za minimalno deset dana od dana slanja ispravka poziva na nadmetanje, javni naručitelji moraju dobro promisliti prije nego li odluče produljiti rok za dostavu ponuda za minimalnih deset dana propisanih zakonom naročito sada kada se ispravci dokumentacije o nabavi ne objavljuju istog dana kada su stavljeni na novi EOJN, a sve kako bi izbjegli postojanje mogućnosti da nakon otvaranja ponuda, ukoliko se izjavi žalba i usvoje žalbeni navodi, DKOM poništi postupak javne nabave.

Stoga, prilikom određivanja novog roka za dostavu ponuda javni naručitelji kako bi izbjegli rizik da se poništi postupak javne nabave nakon otvaranja ponuda zbog nezakonitosti u ispravku poziva na nadmetanje odnosno ispravka dokumentacije o nabavi, osim činjenice da se rok za dostavu ponuda mora produljiti za minimalno deset dana, moraju uzeti u obzir i sljedeće činjenice:

            - dan slanja ispravka poziva na nadmetanje i ispravka dokumentacije o nabavi

            - dan objave ispravka poziva na nadmetanje i ispravka dokumentacije o nabavi (za razliku od starog EOJN-a na novom EOJN-u je to isti dan),

            - odrediti 10. dan nakon dana objave ispravka poziva na nadmetanje i ispravka dokumentacije o nabavi (voditi brigu da se dan objave ispravka poziva na nadmetanje i ispravka dokumentacije o nabavi ne uračunava u taj rok)

            - ukoliko 10. dan od dana objave ispravka poziva na nadmetanje i ispravka dokumentacije o nabavi pada na državni blagdan, subotu ili nedjelju, novi rok za dostavu ponuda odrediti minimalno nakon isteka prvog radnog dana nakon 10. dana od dana objave ispravka poziva na nadmetanje i ispravka dokumentacije o nabavi.

U tablici u nastavku prikazani su zamišljeni primjeri otvorenih postupaka javne nabave male vrijednosti s primjenom prethodno navedenih načela kod određivanja novog roka za dostavu ponuda.

Tablica 2. Određivanje roka za dostavu ponuda u odnosu na dan slanja obavijesti o ispravku poziva na nadmetanje1


Sukladno uputama na novom EOJN-u, verzija 1.1. od 26.01.2024. (url: https://dev.azure.com/deanfirkelj/Upute%20EOJN/_wiki/wikis/Upute%20EOJN%20RH/1037/Verzija-1.1#, 23.06.2024.) objava se šalje u TED na zadani datum slanja u 18:00, bez obzira da li je riječ o radnom ili neradnom danu, a kada se objavi u TED-u, ODMAH se objavljuje i na EOJN-u, uključivo i na radne ili neradne dane, i to tijekom dana. Za slučaj da u TED-u nije objavljena objava unutar 48 sati od vremena slanja u TED, na EOJN-u se objava objavljuje PRVI SLJEDEĆI RADNI DAN od isteka tih 48 sati, počevši od 00:01.

U nastavku u tablici prikazane su objave javnih nabava na novom EOJN-u koje se sukladno članku 244. stavku 2. ZJN 2016 obvezno objavljuju i u Službenom listu Europske unije, a sve kako bi javni naručitelji mogli predvidjeti dan objave ispravka poziva na nadmetanje i računati istek rokova za žalbu u postupcima javne nabave velike vrijednosti.

Tablica 3. Prikaz datuma objave obavijesti poziva na nadmetanje i ispravka poziva na nadmetanje u novom EOJN-u u odnosu na TED


 

Izvor: „Novi EOJN”


AUTOR: Marko Fodor, dipl. oec., spec, javne nabave

_______________________

1 Prikazani podaci odnose se na zamišljene postupke javne nabave male vrijednosti koje nije obvezno slati na objavu Uredu za publikacije Europske unije (članak 245. stavak 8. ZJN 2016)

2 Podrazumijeva se da je ispravak poziva na nadmetanje poslan na objavu do 18:00 sati (članak 245. stavak 8. ZJN 2016)

3 Prvi radni dan nakon dana slanja ispravka poziva na nadmetanje (članak 245. stavak 8. ZJN 2016)