– nadzire kontrolu pristupa u školsku ustanovu, nadzire i osigurava školsku imovinu i prostor,
– sudjeluje u organizaciji i provedbi osnovnih mjera civilne zaštite te obavlja poslove održavanja objekta škole i njezina okoliša,
– surađuje s nadležnim službama (vatrogasci, hitna pomoć, civilna zaštita) u slučaju izvanrednih situacija,
– sudjeluje u edukacijama i podizanju svijesti učenika i zaposlenika o sigurnosnim protokolima i postupcima u hitnim situacijama,
– prati situacije u školskim prostorima i prijavljuje nadležnim osobama ponašanja koja mogu ugroziti sigurnost i dobrobit učenika, zaposlenika i posjetitelja,
– surađuje s odgojno-obrazovnim i drugim radnicima i ravnateljem škole u pružanju podrške sigurnosti i dobrobiti učenika,
– obavlja i ostale poslove sigurnosti i civilne zaštite koji proizlaze iz godišnjeg plana i programa rada škole i drugih propisa,
– može obavljati i poslove iz članka 8. ovoga Pravilnika (poslove domara-kotlovničara, poslove kućnog majstora)4.
Uvođenje operativnih djelatnika za sigurnost i civilnu zaštitu u školama predstavlja korak naprijed u jačanju sigurnosti obrazovnih ustanova. No, kako bi ova mjera bila uspješna i uspješno ostvarila cilj kojemu je namijenjena, neka pravila trebaju biti preciznije sročena.
Ne možemo ne primijetiti kako se usvojene dopune oba Pravilnika bitno razlikuju od Nacrta prijedloga Pravilnika o dopunama Pravilnika o djelokrugu rada tajnika te administrativno-tehničkim i pomoćnim poslovima koji se obavljaju u osnovnoj školi te Nacrta prijedloga Pravilnika o dopuni Pravilnika o djelokrugu rada tajnika te administrativno-tehničkim i pomoćnim poslovima koji se obavljaju u srednjoškolskoj ustanovi o kojima se vodila javna rasprava na e- Savjetovanju.
Iz sadržaja Programa obrazovanja proizlazi kako je za osposobljavanje djelatnika za sigurnost i zaštitu predviđena modularna nastava, točnije novi način izvođenja nastave u strukovnim školama čiju odgodu traže nastavnički sindikati.
Razina stečene klasifikacije nakon završenog programa je 4.0 HKO-a. Program ima ukupno pet razina klasifikacije/skupova ishoda učenja: Osnove razvoja djece i mladih u školskoj dobi, Osnovne komunikacijske vještine i pravila rada u odgojno-obrazovnim ustanovama, Poslovi zaštite i ovlasti operativnog djelatnika za sigurnost i civilnu zaštitu u odgojno-obrazovnim ustanovama, Osnove tehničke zaštite, zaštite od požara i eksplozija i civilne zaštite i Osnove samoobrane i uporabe sredstava prisile.
Što se trajanja i izvođenja nastave tiče, Program obrazovanja izvodi se redovitom nastavom u trajanju od 250 sati, uz mogućnost izvođenja teorijskog dijela programa putem online prijenosa u stvarnom vremenu. Program provode ustanove koje imaju registriranu djelatnost obrazovanja odraslih i ispunjavaju uvjete propisane Zakonom o obrazovanju odraslih ("Narodne novine" br. 144/21.) i Programom. Ishodi učenja ostvaruju se vođenim procesom učenja i poučavanja u školi/ odgojno-obrazovnoj ustanovi u trajanju od 60 sati, učenjem temeljenim na radu, u trajanju od 115 sati, a dijelom samostalnim aktivnostima polaznika, u trajanju od 75 sati. Učenjem temeljenim na radu, odnosno sudjelovanjem u izvršenju konkretnih radnih zadaća u stvarnim ili simuliranim uvjetima, polaznik se osposobljava za operativne poslove za sigurnost i civilnu zaštitu u odgojno-obrazovnim ustanovama. Učenje temeljeno na radu provodi se isključivo u školskoj ustanovi/odgojno-obrazovnoj ustanovi.
Uvijeti za upis u program koji moraju biti kumulativno ispunjeni su: posjedovanje kvalifikacije minimalno na razini 4.2 HKO-a (završena četverogodišnja srednja škola), hrvatsko državljanstvo, prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj, navršenih 18 godina na dan početka obrazovanja, posebna psihička i tjelesna zdravstvenu sposobnost (obično se utvrđuje liječničkom potvrdom) i osobna dostojnost za obavljanje poslova operativnog djelatnika.
Svakom se polazniku nakon uspiješnog završetka programa (uspješne završne provjere stečenih znanja, vještina, odgovornosti i ovlasti) izdaje Uvjerenje o osposobljavanju za stjecanje djelomične kvalifikacije operativni djelatnik za sigurnost i civilnu zaštitu u odgojno-obrazovnim ustanovama / operativna djelatnica za sigurnost i civilnu zaštitu u odgojno-obrazovnim ustanovama. Ukupno se po završetku programa ostvaruje 10 CVET boda.
Bitno je naglasiti kako poslove operativnog djelatnika/radnika za sigurnost i civilnu zaštitu može obavljati i osoba koja nema završen Program obrazovanja. Svim osobama koje bi obavljale poslove novog radnog mjesta u odgojno- obrazovnim ustanovama - operativnog djelatnika za sigurnost i civilnu zaštitu a nemaju završen Program obrazovanja uvjetuje se da program završe u roku od 6 mjeseci od njegovog stupanja na snagu. U protivnom im prestaje ugovor o radu istekom posljednjeg dana roka za završetak Programa obrazovanja.
Članak 6.a
…
(d) Operativni djelatnik/djelatnica za sigurnost i civilnu zaštitu obavlja sljedeće poslove:
- zaštite osoba i imovine od protupravnog ponašanja (otključavanje i zaključavanje škole, obilazak svih prostorija, pregled ispravnosti videonadzora, sustava i uređaja, rasvjete, provjera identiteta osoba i dr.)
- zaštite od požara i eksplozija (provjera prohodnosti vatrogasnih pristupa)
- civilne zaštite i upravljanja krizama (provjera prohodnosti evakuacijskih putova i izlaza te evakuacija i spašavanje)
- zaštite podataka i informacija (nakon pronalaska osobnih dokumenata izvještava nadležne, brine se o zaštiti osobnih podataka učenika i radnika škole u komunikaciji i davanju informacija osobama koje dolaze u školu)
- komunicira na temeljima uljuđenosti i poštovanja, upozorava na neprihvatljivo ponašanje, sprječava sukobe među učenicima, daje informacije osobama koje ulaze u ustanovu
- obavlja i ostale poslove sigurnosti i civilne zaštite koji proizlaze iz godišnjeg plana i programa rada i drugih propisa.“
^ 6 čl.6a st.1. i čl.8a st.1.
^ 7 https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=29506 ;
„Operativni djelatnik/djelatnica za sigurnost i civilnu zaštitu
Članak 6.a
(a) Osnovna škola zapošljava operativnog djelatnika/djelatnicu za sigurnost i civilnu zaštitu koji obavlja poslove u punome radnom vremenu, ako škola obavlja djelatnost na jednoj lokaciji i u jednoj smjeni.
(b) Osnovna škola koja obavlja djelatnost na više lokacija zapošljava operativnog djelatnika/djelatnicu za sigurnost i civilnu zaštitu za svaku lokaciju s odgovarajućom količinom radnog vremena, ovisno o trajanju odgojno-obrazovnog rada na pojedinoj lokaciji.
(c) Osnovna škola koja radi u dvije ili tri smjene zapošljava dva operativna djelatnika/djelatnice za sigurnost i civilnu zaštitu koji obavljaju poslove u punome radnom vremenu.”